وبلاگ دانشجویان رشته کامپیوتر دانشکده سما مسجدسلیمان
 
قالب وبلاگ
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ دانشجویان رشته کامپیوتر دانشکده سما مسجدسلیمان و آدرس computer.sama.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار

یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال

 حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد

رابه تمامی عزیزان تبریک و تهنیت عرض نموده و سالی سرشار از برکت و معنویت

را ازدرگاه خداوند متعال و سبحان برای شماعزیزان مسئلت مینمایم

امیدوارم که سالی مملو از خوبی ، پیروزی ، موفقیت ، سربلندی ، برکت ، شادکامی ، خوشی و صمیمیت

برای شما در کنار خانواده محترمتان داشته باشید

[ چهار شنبه 28 اسفند 1392 ] [ 22:52 ] [ سامان زکی پور ]

متخصصان امنیت و کاربران حرفه ای، همیشه روتکیت ها را به عنوان یک تهدید بزرگ در نظر می گیرند و در صدد مقابله با آنها هستند. اما کاربران عادی که شاید اطلاعات کافی در زمینه امنیت نداشته باشند، یا اصلا این روتکیت ها را نمی شناسند و یا در صورت شناخت نسبی نیز راه های مقابله با آنها را نمی دانند.

اما به صورت ساده باید گفت که روتکیت یک بدافزار است که توانایی مخفی سازی خود و فعالیتش هایش را در سیستم هدف دارد. ممکن است شما هم در حال حاضر به یک روتکیت آلوده باشد و روح تان هم خبر نداشته باشد. روتکیت ها هر روز قدرتمندتر و ناشناس تر می شوند. در واقع این کار را نویسندگان آنها با کشف روش های جدید انجام می دهند. این روش ها نیز در سایت های زیرزمینی به فروش گذاشته می شوند. تا جایی که دولت ها نیز به مشتریان آنها تبدیل شده اند. در هر صورت داشتن آگاهی نسبت به این نوع از بدافزارها می تواند به شما کمک شایانی در جهت تشخیص و مقابله با آنها بکند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در جهت شناخت، شناسایی و مقابله با روتکیت ها به شما ارائه دهیم…..

همانطور که گفتیم یکی مهمترین شاخصه های روتکیت ها، قدرت مخفی سازی آنها از دید کاربر و سیستم های حفاظتی است. تا جایی که ممکن است ماه ها و سال ها بدون هیچگونه علائمی در کامپیوترتان به فعالیت خود ادامه دهند. در این حالت هکرها می توانند برای انجام مقاصد مورد نظر خود از کامپیوترتان استفاده کنند. حتی اگر کامپیوتر شما حاوی اطلاعات مهم و حساسی هم نباشد ( که در اکثر مواقع اینطور نیست )، هکرها می توانند از آن برای انجام کارهای دیگری استفاده کنند. مثلا برای انجام عمل BitCoin Mining که این روزها با توجه به افزایش قیمت بیت کوین، توجه هکرهای بسیار زیادی را به سوی خود جلب کرده است.

توضیح: بیت کوین نوعی پول دیجیتال است که به صورت غیر متمرکز فعالیت می کند و امکان انتقال پول بدون واسطه را فراهم می آورد. اما BitCoin Mining به عملی گفته می شود که طی آن فردی در یک معدن بیت کوین به مقدار زیادی بیت کوین دست پیدا می کند و همه آنها به حسابش واریز می شود. برای انجام این کار هر چقدر که کامپیوتر شما از لحاظ سخت افزاری قدرتمندتر باشد، احتمال اینکه زودتر بیت کوین ها را پیدا کنید بیشتر است. هکرها نیز برای انجام این کار لشکری از کامپیوترها را به کار می گیرند تا به عنوان معدنچی بیت کوین برای آنها کار کنند. اطلاعات بیشتر را در پایان مطلب ببینید.

از دیگر مواردی که هکرها از سیستم شما سو استفاده می کنند، ارسال هرزنامه و انجام حملات “عدم سرویس دهی توزیع شده ( DDOS ) ” می باشد. قبلا هم گفتیم که روتکیت ممکن است آنتی ویروس یا فایروال شما را نیز دور بزنند. اما با داشتن یک نرم افزار امنیتی قدرتمند و آپدیت شده، این احتمال کاهش می یابد.

اما روتکیت ها چگونه خود را به این شکل پنهان می کنند؟ پاسخ به این سوال زیاد سخت نیست. آنها سعی می کنند تا کدها خود را با کدهای سیستم عامل در سطوح پایین ادغام کنند و با انجام این کار می توانند تمام درخواست های سیستم مثل خواندن فایل ها، به دست آوردن لست پردازش های در حال اجرا و مواردی از این دست را ردیابی کنند. سپس این درخواست ها بررسی شده و هر موردی که اشاره ای به فایل ها یا فعالیت های روتکیت داشته باشند، در میانه راه حذف خواهند شد.

البته تکنیک های دیگری نیز وجود دارند که در برخی روتکیت ها  مشاهده پیشرفته تر می شوند. این روتکیت ها کدهای مخرب خود را به پردازش های سالم تزریق می کنند و با انجام این کار می توانند از حافظه اختصاص داده شده به پردازش مذکور در جهت انجام فعالیت های مخرب خود استفاده کنند. همچنین این کار باعث می شود تا روتکیت ها در برابر آنتی ویروس ها ضعیف تر که در سطوح بالاتر سیستم فعالیت کرده و سعی در ردیابی فعالیت های سطوح پایین تر سیستم عامل نمی کنند، پنهان بمانند.


ادامه مطلب
[ یک شنبه 25 اسفند 1392 ] [ 23:38 ] [ سامان زکی پور ]

 

نصب اندروید روی رایانه‌های شخصی

اندروید برای بسیاری از کاربران نامی آشناست. این سیستم‌عامل ابتدا روی برخی تلفن‌های همراه و تبلت‌ها ارائه شد و اکنون باتوجه به محبوبیت بسیاری که میان کاربران کسب کرده بخش عمده‌ای از بازار سیستم‌های‌عامل‌ تلفن همراه و تبلت را به خود اختصاص داده است.

این محبوبیت گوگل را راضی نکرده و شرکت را برآن داشته است تا رایانه‌هایی مجهز به این سیستم‌عامل طراحی کند.

آیا شما از اندروید استفاده کرده‌اید؟ دوست دارید بازی‌ها و نرم‌افزارهای این سیستم‌عامل را اجرا کنید، اما تلفن همراه یا تبلتی را که اندرویدی باشد در اختیار ندارید؟ نظرتان درباره نصب اندروید روی رایانه شخصی در کنار سیستم‌های‌عامل‌ این رایانه‌ها مانند ویندوز، لینوکس و مک چیست؟

مطمئنا بسیاری از کاربران، رایانه‌های شخصی مجهز به سیستم‌عامل ویندوز در اختیار دارند و مطلب این هفته ما نیز به این دسته از کاربران اختصاص دارد. با ماه همراه شوید تا روش نصب جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اندروید (نسخه 3/4) را روی رایانه‌های شخصی مجهز به سیستم‌عامل ویندوز به‌صورت مجازی به شما آموزش دهیم.

گام اول: دانلود برنامه‌های لازم
ابتدا ‌باید نرم‌افزاری برای اجرای سیستم‌عامل مجازی روی سیستم‌عامل فعلی رایانه خود دانلود کنید. پیشنهاد می‌کنیم نرم‌افزار رایگان VirtualBox را با مراجعه به لینک زیر برای این کار دانلود کنید:

https:‌/‌‌/‌www.virtualbox.org/‌wiki‌/Downloads

توجه:باتوجه به سیستم‌عامل فعلی رایانه خود یکی از نسخه‌های مناسب ویندوز، لینوکس، مک یا سولاریس را دانلود کنید. در ادامه ‌باید نسخه‌ای از سیستم‌عامل اندروید قابل نصب روی رایانه شخصی را نیز دانلود کنید. برای دانلود فایل‌ ایمیج این سیستم‌عامل می‌توانید پس از مراجعه به لینک زیر، فایل android-x86-4.3-20130725.iso را دانلود کنید:

https:‌/‌‌/‌code.google.com‌/‌p‌/‌android‌-x86‌/ downloads‌/‌list 

توجه: چنانچه به‌دلیل تحریم کشور ایران توسط گوگل، قادر به دانلود این فایل نبودید، می‌توانید با مراجعه به لینک زیر نسبت به دانلود آن اقدام کنید:

http:‌/‌‌/‌operaservers.com‌/‌jamejam‌/
android-x86-4.3-20130725.iso


ادامه مطلب
[ یک شنبه 25 اسفند 1392 ] [ 23:30 ] [ سامان زکی پور ]

MATLAB یک زبان سطح بالا و با محیطی جذاب می باشد، که در ابتدا براساس زبان برنامه نویسی C توسعه داده شد. واژه متلب هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه‌نویسی مربوطه‌است که از ترکیب دو واژه MATrix (ماتریس) وLABoratory (آزمایشگاه) ایجاد شده‌است. این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه ‌است، که در آن حتی اعداد منفرد هم به عنوان ماتریس در نظر گرفته می‌شوند.

کار کردن با ماتریس‌ها در متلب بسیار ساده است. در حقیقت تمام داده‌ها در متلب به شکل یک ماتریس ذخیره می‌شوند. برای مثال یک عدد (اسکالر) به شکل یک ماتریس 1×1 ذخیره می‌شود. یک رشته مانند «Tehran is capital of Iran» به شکل ماتریسی با یک سطر و چندین ستون (که تعداد ستون‌ها به تعداد کاراکترهاست) ذخیره می‌شود. حتی یک تصویر به شکل یک ماتریس سه بعدی ذخیره می‌گردد که بُعد اول و دوم آن برای تعیین مختصات نقاط و بُعد سوم آن برای تعیین رنگ نقاط استفاده می‌شود. فایل‌های صوتی نیز در متلب به شکل ماتریس‌های تک ستون (بردارهای ستونی) ذخیره می‌شوند. بنابراین جای تعجب نیست که متلب مخفف عبارت آزمایشگاه ماتریس باشد.

MATLAB امکان آسان عملیات ماتریسی، محاسباتی و توابعی، استفاده از الگوریتم های مختلف و همچنین امکان ارتباط آسان با زبان­های مختلف برنامه نویسی را به کاربر می­دهد.

MATLAB دارای طیف کاربردی گسترده­ای است، از جمله می توان به سیگنال و پردازش تصویر، ارتباطات، طراحی کنترلر، تست و اندازه گیری، مدل سازی مالی و تجزیه و تحلیل، و زیست شناسی محاسباتی اشاره نمود. همچنین امکان گسترش محیط MATLAB با استفاده از افزودن Toolbox برای اهداف مختلف داده شده است.

علاوه بر توابع فراوانی که خود متلب دارد، برنامه‌نویس نیز می‌تواند توابع جدید تعریف کند.

استفاده از توابع متلب برای نمایش داده‌ها بسیار راحت و لذت بخش است.

هسته متلب برای سرعت و کارایی بالا به زبان سی نوشته شده‌ است ولی رابط گرافیکی آن به زبان جاوا پیاده سازی گشته ‌است. برنامه‌های متلب اکثراً متن‌ باز هستند و در واقع متلب (مانند بیسیک) مفسر است نه کامپایلر.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 22 اسفند 1392 ] [ 13:17 ] [ سامان زکی پور ]

از بدو مطرح شدن هوش مصنوعى به عنوان یك دیسیپلین در علوم رایانه ، دو طرز تفكر در تحقق سیستم هاى هوشمند مطرح بوده است، شاید بتوان آن دو را در پردازش نمادین و پردازش عددى تعریف نمود.
براى درك پردازش نمادین مى توانیم به یك مثال اشاره داشته باشیم. فرض كنید از یك نوازنده پیانو سوال مى كنیم كه چگونه پیانو مى نوازى؟! این نوازنده با استفاده از یك سرى بیانات و شاید حركات، روش كار خود را به ما نشان مى دهد و به احتمال زیاد شیوه عمل او را هم درك مى كنیم و اگر كمى جدیت به خرج دهیم شاید حتى بتوانیم چند نت را هم به گونه اى جمیع تكرار نماییم.
حال فرض كنید، مى خواهیم این رفتار را با استفاده از یك فرمول ریاضى ( پردازش عددى) مدل كرده و مثلا با استفاده از یك ربات تكرار كنیم. سوال این خواهد بود كه آیا مدل ریاضى كه منحصر به روابط بین یك سرى كیفیتهاى رقمى است، قادر به انجام این عمل خواهد بود؟
فكر مى كنم جواب شما منفى باشد.

در ادامه به یك وضعیت دیگر اشاره مى كنم. فرض كنید مى خواهید از یك خیابان كه ماشین ها با سرعت عبور مى كنند، بگذرید. آیا روش تصمیم گیرى شما در رابطه با عبور كردن بر مبناى پردازش یك سرى اندازه گیرى انجام شده است؟ براى مثال آیا سرعت ماشین را تخمین زده و با در نظر گرفتن عرض خیابان، سرعت خود را محاسبه مى كنید؟ به احتمال زیاد در این صورت مطمئناً شانس رسیدن شما به آن طرف خیابان بسیار پایین مى باشد و یا زمان بسیار زیادى طول خواهد كشید كه تصمیم به عبور از خیابان را به مرحله اجراء در آورید. در این گونه شرایط ، روش برخورد ما به این صورت خواهد بود كه: « به نظر مى رسد ماشین آهسته حركت مى كند؛ به آن طرف خیابان خواهم رسید»
در این نوع پردازش انسان مواجه با تعداد زیادى نماد symbols مى باشد و با استفاده از این نمادها براى تصمیم گیرى اقدام مى كند.
این نوع تصمیم گیریها به طور واضح در رفتار آدمى مشاهده مى شود و طبیعى است كه پردازش نمادین از جایگاهى ویژه در علم هوش مصنوعى برخوردار است. در كنار پردازش نمادین در انسان مى دانیم كه مغز انسان از یك مجموع منسجم سلول هاى عصبى تشكیل شده است و مدل هاى ارائه شده براى این سیستم عصبى بر مبناى پردازش عددى عمل مى كند. چگونگى عمل سیستم طبیعى عصبى به طور واضح براى انسان مشخص نشده است و از آنجا كه مدل هاى ارائه شده ، از قابلیتهاى بسیار بالایى برخوردار هستند و در كاربردهاى زیادى از خود كارآیى خوبى ارائه كرده اند، به نظر مى رسد از واقعیت امر زیاد دور نباشند.

بنابر این، شاید بتوان گفت، انسان به طور كلى در سطح بالاى تصمیم گیرى از پردازش نمادین استفاده مى كند و در سطوح حسى و واكنشهاى عصبى خود یك نوع پردازش عددى را به كار مى گیرد.
بنابراین، رفتار هوشمندانه آدمى ناشى از یك روش نمادین تفكر در كنار محاسبات عصبى مغز مى باشد.

همانگونه كه مطرح شد، این دو محور در هوش انسان از بدو پیدایش هوش مصنوعى، به صورت دو دیدگاه معرفى شده اند.
از یك دید، هدف ساختن مغز مصنوعى ( شبكه هاى عصبى مصنوعى ) است كه در صورت وجود این سخت افزار مى توان توقع داشت ماشینى كه به این وسیله مجهز شود، رفتار هوشمندانه از خود نشان دهد. (شبکه های عصبی در همین تالار میکرورایانه بحث شده است)
از دیدگاه دوم، هدف، مدل سازى روش تفكر انسان است كه با استفاده از آن انسان تصمیم گیریهاى هوشمندانه مى كند.
در دهه هاى ۵۰ و ۶۰ محور اول به عنوان محور اصلى در مخلوقات هوش مصنوعى مطرح بوده است ولى در دهه ،۷۰ پردازش نمادین به عنوان فهم روش تفكر در طراحى سیستم هاى هوشمندان مطرح شد.
خوشبختانه، در ۱۰ سال اخیر محققان به این نتیجه رسیده اند كه براى ساختن یك سیستم هوشمند كه بتواند در حوزه هاى ( Domains ) مختلف عمل كند، و یك مسأله پیچیده را حل كند، اعتماد كردن به یك روش ( یا بینش ) كافى نخواهد بود و از این رو فلسفه هوش مصنوعى تركیبى ( Hybrid Artificial Intelligence ) مطرح شده است.


ادامه مطلب
[ جمعه 16 اسفند 1392 ] [ 10:28 ] [ سامان زکی پور ]

تا قبل از دهه ۹۰ استفاده از اینترنت برای مردم عادی به سادگی امکان‌پذیر نبود، چرا که استفاده از امکانات اینترنت نیاز به دانش خاصی داشت. محیط خط فرمانی(Command Line) و ساختار غیر گرافیکی اینترنت سبب شده بود که کاربران عادی علاقه چندانی به استفاده از اینترنت نداشته باشند.
در اوایل دهه ۹۰، پس از به وجود آمدن مفهوم وب در اینترنت (سال ۱۹۹۳ ) و پروتکل HTTP که به سادگی امکان به اشتراک گذاشتن مستندات در اینترنت را در اختیار کاربران قرار می‌داد، روز به روز بر تعداد کاربران اینترنت افزوده شد. از سوی دیگر با اضافه شدن کاربران اینترنت، حجم مستندات نیز روز به روز افزایش یافت. مسلماً خطوط سابق اینترنتی و سرورهای موجود، توانایی جوابگویی به خیل عظیم کاربران را نداشتند.
همچنین با زیاد شدن کاربران و بالا رفتن حجم مستندات، و نیز سادگی انتشار اطلاعات در اینترنت، مفاهیم تجاری نیز وارد عرصه اینترنت شدند. شرکت‌های تجاری نیاز به سرورهایی داشتند که این امکان را به آنها بدهد که به سادگی و با سرعت بتوانند اطلاعات خود را در اختیار مشتریان و کاربران خود قرار دهند.
بالطبع این امکان وجود نداشت که هر شرکت یا سازمانی که قصد راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی را دارد، خود راساً اقدام به راه‌اندازی سرور خود کند، چرا که با وجود کاربران زیاد این سایت‌ها و حجم بالای ترافیک، نیاز به اتصال‌هایی با سرعت‌های بسیار بالا وجود داشت که مسلما حتی در صورتی که این امکان از لحاظ عملی وجود داشته باشد، هزینه بالایی را می‌طلبید.
راه‌حلی که برای این مشکل به نظر رسید، راه‌اندازی مراکز خاصی تحت عنوان Data Center یا مراکز داده‌ای ( مراکز داده ها )بود. Data Center ها با در اختیار داشتن اتصالات پرسرعته‌ای به اینترنت، و همچنین در اختیار داشتن سرورهای قوی و متعدد، امکان راه‌اندازی سرورهای وب را برای عموم مردم ممکن ساختند.
شرکت‌های تجاری و مردم می‌توانستند با اجاره کردن فضای محدودی در این سرورها، سایت‌های وب خود را معرض دید عموم قرار دهند. برخی شرکت‌های بزرگ نیز با توجه به نیاز خود، اقدام به اجاره کردن یک سرور در مرکز داده‌ای می‌کردند و آن را از راه دور با ابزارهای خاص کنترل می‌کردند.
اکنون با توجه به رشد سریع اینترنت، روز به روز به تعداد Data Center ها اضافه می‌شود به طوری که در حال حاضر در اکثر کشورهای پیشرفته این مراکز وجود دارند. تمرکز این مراکز بخصوص در کشور امریکا بسیار زیاد است. دلیل آن ارزان بودن نرخ اتصال به اینترنت و همچنین در دسترس بودن سرعت‌های بالا می‌باشد.
برخی از این Data Center از طریق خطوط مختلف فیبرنوری، پهنای باندی بیش از ۴Gbps را در اختیار دارند و تعداد سرورهای این Data Center معمولا بیش از ۱۰۰۰ است که بر اساس مشخصات به متقاضیان اجاره داده می‌شود.
پارامترهای زیادی در قیمت اجاره ماهانه یک سرور تاثیرگذار است که می‌توان به سرعت CPU، مقدار حافظه RAM و اندازه Hard Disk ، حداکثر ترافیکی که ماهانه در اختیار هر سرور قرار می‌گیرد، سیستم عامل سرور و همچنین سابقه مرکز داده‌ای بستگی دارد.

[ جمعه 16 اسفند 1392 ] [ 10:21 ] [ سامان زکی پور ]

ويندوز ايكس پي Direct X9.1 يا ورژنهاي بالاتر آن را ساپورت مي كند كه قابليتهاي صوتي و تصويري كامپيوتر را افزايش مي دهد. Direct X دسترسي به قابليتهاي دستگاه هايي مانند مانيتور و كارت صدا را براي نرم افزار ها فراهم مي كند تا از قابليتهاي سه بعدي تصوير و صداي فراگير و جلوه هاي صوتي آنها استفاده شود.
Direct X نرم افزار ها را قادر مي سازد تا از قابليتهاي سخت افزار كامپيوتر شما اطلاع پيدا كرده و پارامترهاي لازم را با آنها مطابقت دهد. اين خاصيت به برنامه هاي صوتي و تصويري اين قدرت را مي دهد تا روي هر كامپيوتري كه ويندوز نصب شده و سخت افزار آن سازگار با Direct X باشد فايل هاي صوتي و تصويري را با بيشترين كارايي و كيفيت ممكن به اجرا بگذارد.
Direct X يك سري از برنامه هاي سطح پايين است كه Application Programming Interfaces يا (APIs) را در خود دارد و دسترسي به ويژگيهاي با كارايي بالاي سخت افزار مانند چيپ هاي شتاب دهنده گرافيكي سه بعدي و كارتهاي صدا را امكان پذير مي سازد.
اين APIs ها شامل شتاب دهنده هاي گرافيك دو بعدي و فابليت پشتيباني از وسايل ورودي مانند موس، جوي استيك و كي بورد و كنترل ميكس صدا و صداي خروجي هم هست. توابع سطح پايين بوسيله اين مولفه ها پشتيباني مي شوند كه Direct X را مي سازند:

• Microsoft Direct 3D
• Microsoft Direct Sound
• Microsoft Direct Music
• Microsoft Direct Input
• Microsoft Direct Play

[ یک شنبه 11 اسفند 1392 ] [ 23:41 ] [ سامان زکی پور ]

Voice Over IP یا VOIP چیست؟

در گذشته سيستم تلفنی، يك شبكه سوئيچينگ مداری (Circuit Switching ) بود که هنوز هم کما بیش ادامه دارد. بدين معنی كه از طريق گره‌های شبكه، يك مسير اختصاصی بين دو ايستگاه انتهايی برقرار می‌شود. در مقابل، شبكه‌ای مانند اينترنت از سوئيچينگ پاكتی (Packet Switching) استفاده می‌كند كه روشی كاملا متفاوت با سوئيچينگ مداری دارد. در اين نوع شبكه برای انتقال ديتا نياز به يك مسير اختصاصی نيست، بلكه ديتا به صورت دنباله‌ای از قطعات كوچك به نام پاكت (Packet) ارسال می‌شود . هر پاكت در طول شبكه از گرهی به گره ديگر ارسال می‌شود و در هر گره پاكت به طور كامل دريافت و ذخيره شده، سپس به گره‌های بعدی ارسال می‌شود. البته چگونگی هدايت و مسيريابی در گره‌های ميانی، روش‌های مختلفی دارد كه توضيح آنها در اين نوشتار نمی‌گنجد.
شبكه تلفن با داده‌های آنالوگ (صوت) سرو كار دارد. محدوده فركانسی سيگنال تلفن از 0 تا حداکثر 4 کیلو هرتز می‌باشد كه تقريبا محدوده فركانسی صوت انسان را پوشش می‌دهد. البته برای انتقال صدا در بسياری موارد، سيگنال آنالوگ تلفن را به داده‌های ديجيتال تبديل می‌كنند تا امكان انتقال آن با هزينه كمتر امكان‌پذير باشد. ( برای مثال برای ارتباط بين مراكز تلفن در قسمتی به نام PCM، سيگنال ديجيتال به آنالوگ تبديل شده، و در مركز مقصد عكس اين عمل انجام می‌شود و سيگنال آنالوگ دوباره به دست می‌آيد) برای تبديل سيگنال آنالوگ تلفنی به ديجيتال، مطابق با قضيه نايكوييست حداقل فركانس 2 برابر یعنی هشت Khz نياز است كه با توجه به استاندارد نمونه‌برداری 8 بيتی در هر بازه زمانی، برای انتقال هر خط آنالوگ تلفنی به 64Kbps پهنای باند ديجيتال نياز است. اين پهنای باند حالت ايده‌آل و پايه انتقال ديجيتالی تلفن است. در حقيقت اكثر استانداردهای مخابراتی همچون E1 و T1 و حتی استانداردهای فيبر نوری STM1 بر اساس تعداد كانال‌های 64Kbps تعريف شده‌اند.
اما تخصيص 64Kbps برای انتقال هر كانال صوتی هزينه بالايی می‌طلبد، مخصوصا زمانی كه شبكه‌ای به اندازه كره زمين مدنظر طراحان باشد. با پيشرفت تكنولوژی به خصوص در زمينه كامپيوتر، راه‌حل‌های جديد برای كم‌كردن هزينه ارتباط مطرح شد كه برخی از اين راه‌حل‌ها منجر به پايين آوردن پهنای باند مورد نياز انتفال تلفنی می‌شدند.
مهم‌ترين راه‌حل، استفاده از الگوريتم‌های فشرده‌سازی خاص و حذف بعضی از سيگنال‌های زايد از داده ديجيتال می‌باشد. برای مثال در اكثر ارتباطات تلفنی، يكی از طرفين، شنونده و ديگری گوينده است. در ارتباط كلاسيك تلفنی، در اين حالت كانال اشغال می‌شود هرچند داده‌ای منتقل نمی‌شود. می‌توان با استفاده از الگوريتم‌های خاص، سكوت يك طرف را تشخيص داد و به جای ارسال كامل داده و اشغال شدن كامل پهنای باند، داده‌ای به معنی سكوت را به گيرنده ارسال كرد و تا زمانی كه سكوت در يك طرف برقرار است، داده‌ای منتقل نكرد. اهميت اين الگوريتم بخصوص در ارتباطات راديويی (مانند سيستم تلفنی موبايل) بسيار با اهميت می‌شود، چرا كه با توجه به محدوديت كانال‌ها و وجود درخواست كنندگان زياد، استفاده بهينه از باند مهدود بسيار مهم است.
مسئله ديگر، سكوتی است كه بين اداكردن حروف از دهان انسان وجود دارد، چرا كه هرقدر شخصی بتواند سريع صحبت كند، باز بين اداكردن حروف، زمانی وجود دارد كه با استفاده از الگوريتم‌های خاص می‌توان آنها را حذف كرد. علاوه بر تمام اينها، امكان استفاده از الگوريتم‌های فشرده‌سازی در صوت ديجيتال‌شده وجود دارد.
البته استانداردهای مختلفی برای پايين آوردن پهنای باند مصرفی وجود دارد.
يكی از اولين و مشهورترين اين استانداردها، استاندارد GSMK می‌باشد كه در سيستم موبايل (GSM) استفاده می‌شود. اثبات شده است كه اين استاندارد با استفاده از يك پهنای باند 13Kbps (حدود يك پنجم پهنای باند پايه) كيفيتی مطلوب را به مشترك ارائه می‌كند.
در VOIP هم از استانداردهای مختلفی برای تبديل صوت به داده ديجيتال وجود دارد كه نياز به 64Kbps تا 8.3Kbps پهنای باند دارند.
در شكل 1 مقايسه انواع استانداردها با كمك شاخصMOS كه يكی از شاخص‌های معرف كيفيت در انتقال ديجيتال است، آورده شده است. همان طور كه مشاهده می‌شود، اين استانداردها حداقل كيفيتی برابر سيستم موبايل (GSM) را ارائه می‌دهند.

[ یک شنبه 11 اسفند 1392 ] [ 23:40 ] [ سامان زکی پور ]

معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینه سازی موتور جستجو می باشد. SEO یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند.
بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از انجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند.
به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه ی اول نتایج جستجو نگاه میکنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحه ی اول نتایج جستجو قرار گیرد.
علم بهینه سازی موتور جستجو در مورد روشهای فنی مانند عنوان صفحه ی مناسب، تگ ها و متا تگ ها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلاً محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه می کند.
موتورهای جستجو صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) پیدا و فهرست بندی میکنند. متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمیکنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد.
یکی از کارهایی که متخصصان بیهنه سازی موتورهای جستجو انجام میدهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است. بنابراین آنها میتوانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینه سازی کنند. به علاوه آنها همراه با تغییرات موتورهای جستجوی مختلف خود را تابع این موتورها قرار میدهند.
هنگامی که شما یک طراح برای طراحی سایت تجاریتان انتخاب میکنید، شما باید از این طراح درباره ی بهینه سازی موتورهای جستجو سوال کنید و باید از او بخواهید بر طبق اصول بهینه سازی برای موتورهای جستجو ساخت صفحات وب سایت شما را شروع کند. در صورتیکه این کار طولانی تر از طراحی هایی که شما بیش از این داشته اید، نیست. این کار خیلی آسان تر و معقول تر است که شما در همان بار اول که سایتتان بر روی وب قرار می گیرد، شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو شود.

● چرا SEO مهم است؟
چرا بهینه سازی برای موتورهای جستجو مفید می باشد. موارد ذیل برخی از دلایل این موضوع می باشند:

▪ برتر بودن در نتایج جستجو مشتری های زیادی را به دیدار از وب سایت شما دعوت میکند.
▪ ۸۷ در صد تمام بینندگان شما از یک صفحه یک وضعیت دارند.
▪ ۹۱ در صد از کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده میکنند.
▪ طبق آخرین تحقیقات بیش از ۲۵۰ میلیون جستجو در روز در کشور انگلیس انجام میگیرد.
▪ ۷۳ در صد معاملات آنلاین به وسیله موتورهای جستجو آغاز میشود.
▪ ۳.۵ بیلیون از وب سایت با هم بر سر رقابت پول هستند، اما واقعیت این این است که فقط کسرهای از یک درصد به صفحه اول می رسند.

● چه کسانی به SEO احتیاج دارند؟
هر وب سایتی که به سوی تجارت و بازرگانی حرکت میکند، باید صفحات وب خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کند.
هدف نهایی یک وب سایت جلب کاربران اینترنتی میباشد، و مطالعات نشان داده است که پهنه عظیمی از کابران اینترنتی وب سایت ها را در موتورهای جستجوی پیدا کرده اند.
اگر شرکت شما نظر به ساخت یک وب سایت جدید و یا به روز کردن وب سایت قدیمی خود را دارد باید توجه داشته باشید که برای پیشرفت باید SEO را در الویت قرار دهید.
به خاطر داشته باشید که SEO شما را به مسابقه بزرگ می برد و شما را در بازار معرفی میکند.

● ابزارهای SEO چیست؟
در اینجا میخواهیم درباره ابزارهای SEO یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو صحبت کنیم و تعدادی از آنها را معرفی کنیم.

▪ Keyword Suggestion پیشنهاد دهنده ی کلمات کلیدی: همانطور که در بالا گفتیم کلمات کلیدی در جذب موتورهای جستجو نقش به سزایی دارند. شما میتوانید با استفاده از Keyword Suggestion کلمات کلیدی بهتر و جذاب تری را انتخاب کنید.

▪ Google Rank Checkerچک کننده ی امتیاز شما در گوگل: موتور جستجوی گوگل با محاسباتی خاص و دقیق به وب سایت ها امتیاز میدهید, هر چه امتیاز سایت شما در گوگل بالاتر باشد ارزش سایت شما بالاتر است. معمولا چک کردن این امتیاز آسان نیست اما این ابزار در بیشتر سایت های مرتبط باTools SEO کار شما را آسان کرده و شما میتوانید به راحتی امتیاز خود را در گوگل چک کنید.

▪ Link Popularity محبوبیت لینک: محبوییت لینک به شما نشان میدهید که در موتورهای جستجوی مختلف وقتی شما را جستجو میکنند چه تعداد نتیجه ظاهر میشود و جدیدن از این ابزار برای مقایسه کردن بین چند وب سایت استفاده می شود.

▪ Search Engine Position وضعیت سایت شما در موتورهای جستجو: این ابزار هم تعداد نتایج جستجوی سایت شما را در موتورهای جستجوی بزرگ نمایش میدهد.

در کل Web Site Optimization Tools یا ابزارهای بهینه سازی وب سایت که انواع مختلف و متنوعی دارند.

[ چهار شنبه 7 اسفند 1392 ] [ 23:46 ] [ سامان زکی پور ]

اهل دانشگاهم

روزگارم خوش نيست
ژتوني دارم ، خرده پولي ، سر سوزن هوشي
دوستاني دارم بهتر از شمر و يزيد
دوستاني هم چون طلا اما حیف
و اتاقي که که همين نزديکي است ،پشت آن کوه بلند.
اهل دانشگاهم !
پيشه ام گپ زدن است.
گاه گاهي هم مي نويسم تکليف،مي سپارم به شما
تا به يک نمره ناقابل بيست که در آن زنداني است،
دلتان تازه شود - چه خيالي - چه خيالي
مي دانم که گپ زدن بيهوده است.
خوب مي دانم دانشم کم عمق است.
اهل دانشگا هم،
قبله ام آموزش ، جانمازم جزوه ، مُهرم ميز
عشق از پنجره ها مي گيرم.
همه ذرات مُخ من متبلور شده است.
درسهايم را وقتي مي خوانم
که خروس مي کشد خميازه
مرغ و ماهي خوابند !

اتوبوسي ديدم پر از دانشجو و چه سنگين مي رفت.
اتوبوسي ديدم کسي از روزنه پنجره مي گفت «کمک»!
سفر سبز چمن تا کوکو،
بارش اشک پس از نمره تک،
جنگ آموزش با دانشجو،
جنگ دانشجويان سر ته ديگ غذا،
جنگ نقليه با جمعيت منتظران،
حمله درس به مُخ،
حذف يک درس به فرماندهي رايانه،
فتح يک ترم به دست ترميم،
قتل يک نمره به دست استاد،
مثل يک لبخند در آخر ترم،
همه جا را ديدم !

و بدانيم اگر نقليه نبود همگي مي مانيم
و نترسيم از حذف و بدانيم اگر حذف نبود مي مانديم.
و نپرسيم کجاييم و چه کاري داريم
و نپرسيم که در قيمه چرا گوشت نيست
و اگر هست چرا يخ زده است.
بد نگوييم به استاد اگر نمره تک آورديم.
کار ما نيست شناسايي مسئول غذا،
کار ما شايد اين است که در حسرت يک صندلي خالي،
پيوسته شناور باشيم.

" پیش به سوی ترم آخر "

[ جمعه 2 اسفند 1392 ] [ 11:13 ] [ سامان زکی پور ]

کاربر با سرویس SlickLogin می‌تواند در گوشی هوشمند یا سیستم‌های امنیتی صدای خود را جایگزین رمز عبور کند.
به گزارش ایتنا سرویس SlickLogin به گونه‌ای طراحی شده است که کاربر با کمک آن در گوشی هوشمند می‌تواند صدای خود را جایگزین رمز عبور کند یا به سیستم امنیتی ثانویه آن را آن را مورد استفاده قرار دهد.
سرویس SlickLogin کارایی فراوانی دارد و گوگل چند روز قبل شرکت تولیدکننده آن را خریداری کرده است تا از این طریق بتواند نسل جدید ابزارهای امنیتی را در اختیار مشترکان خود بگذارد.
هنوز جزئیات این قرارداد چندین میلیون دلاری مشخص نشده است و به درستی معلوم نیست که گوگل بخشی از این شرکت یا تمام حق امتیازهای آن را خریداری کرده است.
با این وجود، مدیران شرکت SlickLogin تایید کردند که با این واگذاری سه تن از آنها وارد شرکت گوگل شده‌اند و از این پس در مرکز تحقیق و توسعه آن به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
لازم به ذکر است که از زمان تاسیس شرکت SlickLogin چند ماهی می‌گذرد و این شرکت خصوصی در مدت کوتاه سعی کرده است نسل جدید ابزارهای امنیتی با کاربری متفاوت را در اختیار کاربران بگذارد.
هنوز به درستی مشخص نیست که گوگل چگونه از فناوری امنیتی صوتی در نسل جدید محصولات خود بهره می‌برد. اما مدیران گوگل و شرکت SlickLogin همکاری‌های نزدیکی را آغاز کرد‌ه‌اند تا محصولات مشترک خود را تولید کنند.

[ جمعه 2 اسفند 1392 ] [ 10:44 ] [ سامان زکی پور ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به نام خدایی که دغدغه از دست دادنش را ندارم با عرض سلام و خسته نباشید خدمت فرد فرد دانشجویان رشته کامپیوتر ، از همه ی شما تشکر میکنیم که منت سر ما گذاشتید و به این وبلاگ سر زدید هدف ما در اینجا آشنایی بیشتر دانشجویان رشته کامپیوتر با دنیای علم و فناوری میباشد و ناگفته نماند اطلاعاتی که در این جا قرار داده می شود برگرفته از تمامی سایتهای اینترنتی و جزوات کتب داخلی و خارجی و تحقیقات علمی و پروژه های دانشجویان می باشد ، امیدوار هستیم که مطالب مورد پسند شما واقع بشوند. با تشکر گروه دانشجویان رشته کامپیوتر
آرشيو مطالب
خرداد 1394
ارديبهشت 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 395
بازدید کل : 36551
تعداد مطالب : 287
تعداد نظرات : 145
تعداد آنلاین : 1


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 تماس با ما
کافی نت ستین ، ارائه دهنده ی کلیه خدمات اینترنتی با تخفیف ویژه برای دانشجویان

آموزش دروس ریاضی و فیزیک ویژه بانوان اگر سوالی دارید می توانید در بخش نظرات وبلاگ سوال خود را مطرح کنید.باتشکر




Up Page